BUDAYA CEMERLANG-
by Dr. Zuraidah Binti Abdullah . - Saturday, 23 March 2013, 11:11 PM
Iklim dan budaya sekolah adalah penting untuk memacu kecemerlangan
sekolah. Bagaimanakah anda sebgai pemimpin memastikan budaya sekolah cemerlang
diamalkan oleh warga sekolah anda?
Konsep sekolah berkesan oleh
Peter Mortimore (1995) di dalam kertas kerja Key Characteristics of Effective
Schools telah menyenaraikan 11 ciri sekolah berkesan iaitu
a.
Kepimpinan profesional
b.
Perkongsian visi dan matlamat
c.
Kewujudan budaya pembelajaran
d.
Penumpuan terhadap pengajaran dan pembelajaran
e.
Pengajaran bermatlamat
f.
Pengharapan yang tinggi
g.
Pengukuhan yang positif
h.
Pemantauan terhadap perkembangan
i.
Hak dan tanggungjawab murid
j.
Permuafakatan rumah-sekolah
k.
Organisasi dinamik
Antara ciri penting yang
dinyatakan sebenarnya berkaitan dengan iklim sekolah. Iklim sekolah memainkan
peranan di dalam pembentukan sebuah sekolah yang berkesan. Keadaan atau suasana sekolah yang tenang dan
nyaman, sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran di anggap sebagai iklim
sekolah yang berkesan. Howard (1974)
mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah yang
mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Menurut Halpin dan Croft (1963), iklim sekolah
berkesan mempunyai ciri-ciri seperti di bawah iaitu:
- Guru merasa selamat, berpuas hati dan berkeyakinan
- Guru-guru tidak merasa tertekan dan mengambil perhatian tentang kemajuan pelajar-pelajarnya.
- Pengetua merasa yakin terhadap kerjanya dan bertimbang rasa
- Pelajar merasa selamat dan belajar bersungguh-sungguh.
Ciri lain termasuklah mewujudkan integrasi dan keharmonian sesama
pelajarnya yang berbeza status sosio-ekonomi selain mewujudkan kerjasama dengan
keluarga pelajar dengan adanya hubungan ibu bapa-guru yang rapat.
Kajian-kajian lain juga telah
menunjukkan bahawa iklim sekolah akan mewujudkan suasana pembelajaran yang
bermotivasi dan seterusnya membantu pelajar memperoleh pencapaian yang lebih
baik dan guru-guru akan mendapat kepuasan
bekerja. Kaitan ini menunjukkan bahawa
terdapat hubung kait yang rapat antara iklim sekolah dengan kejayaan pelajar.
Saya bersetuju dengan pendapat ini kerana ia terbukti berlaku di MRSM Tun
Ghafar Baba. Guru-guru merasa selamat ,
berpuas hati dan berkeyakinan di dalam pengajaran dan pembelajaran, wujud
perasaan hormat-menghormati di kalangan guru, ada semangat “kekitaan” dan kejelekitan
walaupun berbeza unit, ada hubungan yang sangat rapat di antara ibu bapa dan
guru dengan eratnya kerjasama badan MUAFAKAT, komunikasi yang baik dengan
sokongan dari pengetua yang percaya dengan komitmen guru-guru, sokongan dari
kumpulan staf sokongan dalam penyediaan bahan P&P, serta pelajar-pelajar
yang menjaga nama baik kohort masing-masing. Budaya yang ada di MRSM Tun Ghafar
Baba bukan dibentuk dalam masa semalam, ia telah ada asas yang kukuh seawal
tahun 2000 apabila pengetua yang berwibawa dan bermotivasi tinggi bertugas di
MRSM Jasin pada ketika itu sehingga melonjakkan nama MRSM Jasin menjadi terbaik
Malaysia pada SPM tahun 2001. Suasana sekolah yang kondusif dan aman ini di
jaga agar melahirkan persekitaran yang harmoni dan melahirkan rasa kasih
sayang, hormat-menghormati serta pelaksanaan aktiviti-aktiviti pendidikan yang
bukan sahaja bersifat akademik tetapi juga yang melibatkan jati diri, sahsiah
dan keagamaan telah membawa kepada
kejayaan sahsiah dan pencapaian cemerlang pelajar.
No comments:
Post a Comment