Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Tuesday, April 23, 2013

Ciri iklim sekolah berkesan


BUDAYA CEMERLANG-
by Dr. Zuraidah Binti Abdullah . - Saturday, 23 March 2013, 11:11 PM

Iklim dan budaya sekolah adalah penting untuk memacu kecemerlangan sekolah. Bagaimanakah anda sebgai pemimpin memastikan budaya sekolah cemerlang diamalkan oleh warga sekolah anda?

Konsep sekolah berkesan oleh Peter Mortimore (1995) di dalam kertas kerja Key Characteristics of Effective Schools telah menyenaraikan 11 ciri sekolah berkesan iaitu
      a.       Kepimpinan profesional
      b.      Perkongsian visi dan matlamat
      c.       Kewujudan budaya pembelajaran
      d.      Penumpuan terhadap pengajaran dan pembelajaran
      e.      Pengajaran bermatlamat
      f.        Pengharapan yang tinggi
      g.       Pengukuhan yang positif
      h.      Pemantauan terhadap perkembangan
       i.        Hak dan tanggungjawab murid
       j.        Permuafakatan rumah-sekolah
       k.       Organisasi dinamik

Antara ciri penting yang dinyatakan sebenarnya berkaitan dengan iklim sekolah. Iklim sekolah memainkan peranan di dalam pembentukan sebuah sekolah yang berkesan.  Keadaan atau suasana sekolah yang tenang dan nyaman, sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran di anggap sebagai iklim sekolah yang berkesan.  Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya.  Menurut Halpin dan Croft (1963), iklim sekolah berkesan mempunyai ciri-ciri seperti di bawah iaitu:
  1. Guru merasa selamat, berpuas hati dan berkeyakinan
  2. Guru-guru tidak merasa tertekan dan mengambil perhatian tentang kemajuan pelajar-pelajarnya.
  3. Pengetua merasa yakin terhadap kerjanya dan bertimbang rasa
  4. Pelajar merasa selamat dan belajar bersungguh-sungguh.

Ciri lain termasuklah mewujudkan integrasi dan keharmonian sesama pelajarnya yang berbeza status sosio-ekonomi selain mewujudkan kerjasama dengan keluarga pelajar dengan adanya hubungan ibu bapa-guru yang rapat.

Kajian-kajian lain juga telah menunjukkan bahawa iklim sekolah akan mewujudkan suasana pembelajaran yang bermotivasi dan seterusnya membantu pelajar memperoleh pencapaian yang lebih baik dan guru-guru akan  mendapat kepuasan bekerja.  Kaitan ini menunjukkan bahawa terdapat hubung kait yang rapat antara iklim sekolah dengan kejayaan pelajar. Saya bersetuju dengan pendapat ini kerana ia terbukti berlaku di MRSM Tun Ghafar Baba.  Guru-guru merasa selamat , berpuas hati dan berkeyakinan di dalam pengajaran dan pembelajaran, wujud perasaan hormat-menghormati di kalangan guru, ada semangat “kekitaan” dan kejelekitan walaupun berbeza unit, ada hubungan yang sangat rapat di antara ibu bapa dan guru dengan eratnya kerjasama badan MUAFAKAT, komunikasi yang baik dengan sokongan dari pengetua yang percaya dengan komitmen guru-guru, sokongan dari kumpulan staf sokongan dalam penyediaan bahan P&P, serta pelajar-pelajar yang menjaga nama baik kohort masing-masing. Budaya yang ada di MRSM Tun Ghafar Baba bukan dibentuk dalam masa semalam, ia telah ada asas yang kukuh seawal tahun 2000 apabila pengetua yang berwibawa dan bermotivasi tinggi bertugas di MRSM Jasin pada ketika itu sehingga melonjakkan nama MRSM Jasin menjadi terbaik Malaysia pada SPM tahun 2001. Suasana sekolah yang kondusif dan aman ini di jaga agar melahirkan persekitaran yang harmoni dan melahirkan rasa kasih sayang, hormat-menghormati serta pelaksanaan aktiviti-aktiviti pendidikan yang bukan sahaja bersifat akademik tetapi juga yang melibatkan jati diri, sahsiah dan keagamaan  telah membawa kepada kejayaan sahsiah dan pencapaian cemerlang pelajar. 

No comments: