Ulasan Artikel 3: Peranan Kepimpinan Guru
Mempengaruhi Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah Dalam Iklim Bilik
Darjah oleh Kamarol Baharen Mohd Rom dan Johan@Eddy Luaran. Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi MARA.
Pendahuluan
Kajian ni berkisar kepada peranan kepimpinan
guru di dalam mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran sejarah
dalam iklim bilik darjah. Artikel ini secara tidak langsung membincangkan
peranan kepimpinan guru di dalam bilik darjah mempengaruhi keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran sejarah. Selain itu, artikel ini membincangkan
tentang faktor-faktor yang mempengaruhi iklim bilik darjah, membentuk agenda
bilik darjah, kaedah pelaksanaan bilik darjah yang efektif serta halangan dan
cabaran guru dalam mengimplikasikan keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Isu Kajian
1. Menurut Crowther, (1997); Sashkin &
Sashkin (1993), kebanyakan kajian dilakukan terhadap kepimpinan pengetua berbanding
peranan kepimpinan guru di dalam bilik darjah. Menurut Banathy (1991),
perubahan yang sistemik adalah segala perubahan yang berlaku pada sesuatu
bahagian dalam satu sistem organisasi yang mempengaruhi keseluruhan
keberkesanan sesebuah sekolah.
2. Guru mempunyai persepsi bahawa peranan
kepimpinan guru terletak di bahu pengetua atau pentadbir sekolah. Guru
beranggapan peranan mereka hanya mengajar pelajar mengikut sukatan pelajaran
yang disediakan dan memastikan sukatan pelajaran yang diperuntukkan perlu
dihabiskan mengikut jangka masa yang ditetapkan.
Dapatan Kajian
Berdasarkan beberapa definisi oleh
pengkaji-pengkaji yang mengkaji tentang kepimpinan, secara kesimpulannya,
kepimpinan adalah sebagai proses mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan
dengan tugas dan tanggungjawab mereka yang mana keterlibatan mereka adalah
secara sukarela dan berusaha ke arah keberkesanan dan pencapaian matlamat organisasi.
Namun demikian dalam perspektif pendidikan, kepimpinan dikaitkan dengan peranan
kepimpinan guru di sekolah dan bilik darjah. Kajian ini juga membincangkan
tentang pentingnya perkongsian bersama pihak pentadbir dengan guru-guru yang
terlibat secara langsung untuk membuat keputusan berkaitan dalam
program-program P & P di mana antaranya merangkumi penilaian guru dan murid, iklim sekolah, kurikulum dan
ko-kurikulum, sumber dan peralatan mengajar (ABM), kakitangan, kaedah membuat
keputusan, matlamat pengajaran, sokongan komuniti, komunikasi dan interaksi
antara pengetua dengan guru-guru.
Peranan kepimpinan guru lebih di dalam bilik
darjah di mana guru diharapkan boleh membuat perubahan di dalam bilik darjah
dengan melakukan inovasi dan kolaborasi ke arah pencapaian matlamat pengajaran
dan pembelajaran. Guru perlu berkebolehan merancang, memberi arahan, mengawal perjalanan
proses dan membentuk strategi bagi mencapai matlamat yang ingin dicapai. Antara
perkara penting yang boleh dilakukan oleh guru ialah membentuk agenda bilik
darjah bagi membentuk iklim bilik darjah yang sihat untuk pembangunan akademik
dan sosial murid-murid. Agenda bilik darjah yang disebut oleh Hook dan Vass
(2000) adalah hak, tanggungjawab, peraturan dan rutin. Hak di dalam artikel ini
merujuk kepada hak murid untuk belajar, hak guru untuk mengajar, hak setiap
individu untuk keselamatan dari segi fizikal dan psikologi dan hak setiap
individu untuk taraf penghormatan dan kemuliaan. Guru mendorong murid supaya
bertanggungjawab ke arah perlakuan dan usaha diri untuk mencapai kecemerlangan
dan kejayaan yang diingini. Pelajar ditekankan dengan kepentingan peraturan dan
undang-undang sekolah. Di dalam bilik darjah, guru perlu menekankan peraturan
yang perlu diikuti oleh pelajar.
Rumusan
Guru perlu melibatkan diri dalam aspek peranan
kepimpinan guru di mana guru bertanggungjawab terhadap pengajaran dan
pembelajaran pelajar di mana guru perlu mengadakan matlamat dan objektif p & p, membimbing murid, membuat keputusan,
mengelolakan aktiviti serta bekerja dengan guru lain agar matlamat p & p tercapai. Guru harus bertindak
termasuk merefleksi diri, cuba melaksanakan pembelajaran secara kolaboratif dan
penyelesaian masalah bagi mewujudkan kepimpinan guru yang berkesan.
No comments:
Post a Comment