Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Thursday, May 2, 2013

Ulasan Artikel 2: Kepimpinan Pengetua, Iklim Sekolah dan Keberkesanan Pengajaran Merupakan Faktor Penting Bagi Mewujudkan Sekolah Berkesan Khususnya di Sabah


Ulasan 2: Kepimpinan Pengetua, Iklim Sekolah dan Keberkesanan Pengajaran Merupakan Faktor Penting Bagi Mewujudkan Sekolah Berkesan Khususnya di Sabah oleh Ruslin Ekon, Jabatan Ilmu Pendidikan.

Pendahuluan
Artikel ini berkisar kepada faktor-faktor yang mempengaruhi sebuah sekolah sebagai sekolah berkesan. Terdapat pelbagai definisi bagi sekolah berkesan ini. Menurut Abdul Shukor (1998), sekolah berkesan ialah sekolah yang berjaya menghasilkan pelajar yang berjaya dalam aspek akademik, pembangunan diri dan sahsiah dan kemahiran sosial, melalui pemupukan tradisi budaya dan watak sekolah itu sendiri. Dr Rahimah (1988) telah mentakrifkan sekolah berkesan sebagai sekolah yang berjaya memenuhi Falsafah Pendidikan Negara. Berdasarkan berbagai-bagai definisi sekolah berkesan, secara umumnya sekolah berkesan boleh didefinisikan sebagai sekolah yang berjaya mencapai matlamat dan objektif penubuhan sekolah sebagai institusi pendidikan.

Terdapat tiga faktor yang dibincangkan di dalam artikel ini bagi mewujudkan sekolah berkesan. Faktor-faktor berkenaan ialah kepimpinan pengetua, iklim sekolah dan keberkesanan pengajaran.

1. Kepimpinan pengetua
Dari segi faktor kepimpinan pengetua, di dapati bahawa kepimpinan pengetua memberikan impak kepada hasil dan kemenjadian pelajar. Pengetua diharapkan mengamalkan gaya kepimpinan yang berorientasikan tugasan dan manusia mengikut situasi yang tertentu. Pengetua perlu mengamalkan gaya kepimpinan demokratik di samping mempunyai personaliti unggul seperti mempunyai kemahiran dalam bidang kepengetuaan, kualiti kepimpinan pengajaran, tegas, bermotivasi, berwawasan, proaktif, mahir, mengutamakan pembangunan tenaga manusia serta menggalakkan inovasi bagi mempengaruhi organisasi sekolah yang dipimpinnya.

2. Iklim sekolah
Faktor seterusnya ialah iklim sekolah. Iklim sekolah yang baik wujud hasil dari sistem pentadbiran yang teratur, sistematik, adanya toleransi di kalangan kakitangan, dan wujud budaya berpasukan di sekolah. Selain itu wujudnya perhubungan yang saling hormat-menghormati antara guru dan pelajar, pengetua dengan guru  dan pelajar dengan pelajar. Iklim sekolah juga merangkumi kesukarelaan pelajar menerima aspirasi dan peraturan sekolah yang diaturkan oleh pihak pentadbir sekolah. Iklim sekolah yang baik dilihat juga dengan adanya perasaan kekitaan di kalangan murid-murid dan para guru dengan menganggap sekolah sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia. Selain itu, kebersihan, keindahan sekolah, keselesaan dan keselamatan di sekolah memberikan kesan kepada penghasilan sebuah sekolah berkesan.

3. Keberkesanan pengajaran
Faktor yang ketiga ialah dari segi keberkesanan pengajaran. Ini merangkumi pengajaran guru di dalam kelas di mana pelbagai kaedah pengajaran digunakan di samping alat bantu mengajar, serta pakar di dalam bidang masing-masing. Menurut Slavin (1978), empat faktor yang mempengaruhi pengajaran berkesan iaitu kualiti pengajaran, kesesuaian aras pengajaran, insentif dan masa. Pengajaran guru perlu menyeronokkan dan mudah difahami oleh pelajar serta pelajar diberikan masa untuk belajar. Guru perlu memberikan kesamarataan peluang tanpa mengira latar belakang pelajar berkenaan.

Kesimpulan
Bagi menghasilkan sebuah sekolah berkesan,  ketiga-tiga faktor yang dibincangkan di atas perlu di integrasikan bersama. Pengetua berperanan untuk memastikan guru-guru menyampaikan pengajaran yang berkesan di sekolah. Kepimpinan pengetua yang tegas, bermatlamat dan berwawasan  akan dapat mengubah sebuah sekolah kerana pengetua perlu menggerakkan semua ahli di dalam organisasi sekolah untuk melakukan perubahan di sekolah seterusnya membentuk sekolah berkesan.

No comments: