Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Sunday, May 5, 2013

Ulasan Artikel 4 : Kepimpinan pendidikan berkesan


Ulasan Artikel 4 : Kepimpinan pendidikan berkesan oleh Baharom Mohamad, Mohamad Johdi Salleh dan Che Noraini Hasyim, Fakulti Pendidikan Teknikal, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan International Islamic Universiti Malaysia (IIUM).

Pendahuluan
Dunia pendidikan yang berubah mengikut perubahan dunia global menyebabkan institusi pendidikan berubah mengikut keadaan semasa. Sekolah bergerak ke arah yang lebih baik di mana penambahbaikan yang dilakukan bertujuan untuk menjadikan sesebuah sekolah berkesan. Oleh sebab itu, institusi pendidikan juga memerlukan kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan bermaksud seseorang pengetua berupaya mempengaruhi tingkah laku para guru, pelajar dan kakitangan sekolah untuk menerima kepimpinannya ke arah pencapaian matlamat sekolah. Peranan kepemimpinan pengetua telah diketahui sangat penting bagi sekolah berkesan dan di dalam artikel ini akan dibincangkan pendekatan-pendekatan di dalam teori kepimpinan yang boleh digunakan untuk menjadikan seseorang pemimpin itu berkesan.

Ulasan Artikel
Kajian ini menerangkan kepada kepentingan pengetua bagi menghasilkan pelajar yang cemerlang. Beberapa pendekatan di dalam teori kepimpinan yang dibincangkan di mana di antaranya ialah Teori Sifat iaitu dengan mengenal pasti sifat personaliti seseorang pemimpin. Teori Gelagat pula menerangkan gelagat seorang pemimpin manakala teori kontingensi mencadangkan model kontingensi untuk mengatasi kelemahan pendekatan terdahulu dan mengambil kira penemuan penyelidikan. Kajian Universiti Michigan memperkenalkan dua dimensi gelagat kepimpinan iaitu orientasi pekerja yang mementingkan keperluan pekerja bawahan dan menerima perbezaan yang wujud di dalam kumpulan dan orientasi pengeluaran yang menekankan aspek teknikal untuk mencapai tugasan kumpulan. Model Fiedler mencadangkan prestasi kumpulan yang berkesan bergantung pada kesepadanan gaya kepimpinan dengan subordinat dan setakat mana keadaan itu memberi kawalan dan pengaruh kepada pemimpin. Fiedler mendapat pencapaian kumpulan adalah tinggi apabila terdapat gabungan perhubungan pemimpin-ahli yang baik, struktur tugas tinggi dan kuasa jawatan dan kepimpinan berorientasikan tugas.

Pendekatan kepimpinan yang terdiri dari teori kepimpinan atribusi yang mana pengikut mempunyai persepsi tertentu tentang pemimpin mereka, teori kepimpinan karismatik, kepimpinan jenis pelaksanaan di mana pemimpin memberi motivasi kepada pengikut mereka ke arah mencapai objektif dengan memberi penjelasan tentang peranan dan keperluan sesuatu tugas. Kepimpinan jenis transformasi pula memberi inspirasi kepada pengikutnya mengatasi kepentingan diri sendiri demi kepentingan organisasi dan berkebolehan memberi kesan yang mendalam dan luar biasa kepada pengikutnya. Kepimpinan instruksional pula merupakan pendekatan kepimpinan yang memberi penekanan kepada tingkah laku guru dan aktiviti-aktiviti yang memberi kesan kepada perkembangan pelajar. Menurut Hallinger dan Murphy (1987), melalui kerangka kepimpinan instruksioanal terdapat tiga dimensi yang iaitu mendefinisi misi sekolah, mengurus kurikulum dan pengajaran serta mempromosikan iklim pembelajaran sekolah.

Penutup/Kesimpulan
Berdasarkan pendekatan teori-teori kepimpinan pendidikan yang dibincangkan, pengetua yang berkesan perlu mempunyai kesedaran yang tinggi dan mempunyai jiwa yang kuat serta bercita-cita tinggi dan sentiasa mencari idea-idea baru untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan. Pemimpin yang berkesan harus mempunyai ciri-ciri seperti kepintaran, kejujuran dan integriti, berpengetahuan dalam bidang, keyakinan diri, dorongan kepimpinan serta semangat yang tinggi. 

No comments: