Ulasan Artikel 4 : Kepimpinan pendidikan
berkesan oleh Baharom Mohamad, Mohamad Johdi Salleh dan Che Noraini Hasyim,
Fakulti Pendidikan Teknikal, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan
International Islamic Universiti Malaysia (IIUM).
Pendahuluan
Dunia pendidikan yang berubah mengikut
perubahan dunia global menyebabkan institusi pendidikan berubah mengikut
keadaan semasa. Sekolah bergerak ke arah yang lebih baik di mana penambahbaikan
yang dilakukan bertujuan untuk menjadikan sesebuah sekolah berkesan. Oleh sebab
itu, institusi pendidikan juga memerlukan kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan
yang berkesan bermaksud seseorang pengetua berupaya mempengaruhi tingkah laku
para guru, pelajar dan kakitangan sekolah untuk menerima kepimpinannya ke arah
pencapaian matlamat sekolah. Peranan kepemimpinan pengetua telah diketahui
sangat penting bagi sekolah berkesan dan di dalam artikel ini akan dibincangkan
pendekatan-pendekatan di dalam teori kepimpinan yang boleh digunakan untuk menjadikan
seseorang pemimpin itu berkesan.
Ulasan Artikel
Kajian ini menerangkan kepada kepentingan
pengetua bagi menghasilkan pelajar yang cemerlang. Beberapa pendekatan di dalam
teori kepimpinan yang dibincangkan di mana di antaranya ialah Teori Sifat iaitu
dengan mengenal pasti sifat personaliti seseorang pemimpin. Teori Gelagat pula
menerangkan gelagat seorang pemimpin manakala teori kontingensi mencadangkan
model kontingensi untuk mengatasi kelemahan pendekatan terdahulu dan mengambil
kira penemuan penyelidikan. Kajian Universiti Michigan memperkenalkan dua
dimensi gelagat kepimpinan iaitu orientasi pekerja yang mementingkan keperluan
pekerja bawahan dan menerima perbezaan yang wujud di dalam kumpulan dan
orientasi pengeluaran yang menekankan aspek teknikal untuk mencapai tugasan
kumpulan. Model Fiedler mencadangkan prestasi kumpulan yang berkesan bergantung
pada kesepadanan gaya kepimpinan dengan subordinat dan setakat mana keadaan itu
memberi kawalan dan pengaruh kepada pemimpin. Fiedler mendapat pencapaian
kumpulan adalah tinggi apabila terdapat gabungan perhubungan pemimpin-ahli yang
baik, struktur tugas tinggi dan kuasa jawatan dan kepimpinan berorientasikan
tugas.
Pendekatan kepimpinan yang terdiri dari teori
kepimpinan atribusi yang mana pengikut mempunyai persepsi tertentu tentang
pemimpin mereka, teori kepimpinan karismatik, kepimpinan jenis pelaksanaan di
mana pemimpin memberi motivasi kepada pengikut mereka ke arah mencapai objektif
dengan memberi penjelasan tentang peranan dan keperluan sesuatu tugas.
Kepimpinan jenis transformasi pula memberi inspirasi kepada pengikutnya mengatasi
kepentingan diri sendiri demi kepentingan organisasi dan berkebolehan memberi
kesan yang mendalam dan luar biasa kepada pengikutnya. Kepimpinan instruksional
pula merupakan pendekatan kepimpinan yang memberi penekanan kepada tingkah laku
guru dan aktiviti-aktiviti yang memberi kesan kepada perkembangan pelajar. Menurut
Hallinger dan Murphy (1987), melalui kerangka kepimpinan instruksioanal
terdapat tiga dimensi yang iaitu mendefinisi misi sekolah, mengurus kurikulum
dan pengajaran serta mempromosikan iklim pembelajaran sekolah.
Penutup/Kesimpulan
Berdasarkan pendekatan teori-teori kepimpinan
pendidikan yang dibincangkan, pengetua yang berkesan perlu mempunyai kesedaran
yang tinggi dan mempunyai jiwa yang kuat serta bercita-cita tinggi dan sentiasa
mencari idea-idea baru untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan
lebih berkesan. Pemimpin yang berkesan harus mempunyai ciri-ciri seperti
kepintaran, kejujuran dan integriti, berpengetahuan dalam bidang, keyakinan
diri, dorongan kepimpinan serta semangat yang tinggi.
No comments:
Post a Comment