Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Friday, April 26, 2013

Ulasan Artikel 1: Amalan Kepimpinan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia oleh Jamilah Ahmad dan Yusoff Boon, Fakulti Pendidikan, UTM, Johor

Anda dikehendaki mengkritik 5 artikel yang dipilih dari segi kaedah penyelidikan,  objektif kajian, soalan kajian,  dapatan kajian & analisis kajian dan sebagainya.

Ulasan 1: Amalan Kepimpinan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia oleh Jamilah Ahmad dan Yusoff Boon, Fakulti Pendidikan, UTM, Johor

Pendahuluan
Sekolah Berprestasi Tinggi merupakan sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti yang tersendiri dan unik serta menyerlah dari semua aspek pendidikan dan mampu berdaya saing di peringkat dunia. Kejayaan sesebuah sekolah terletak kepada keberkesanan seluruh sistem, nilai, kepercayaan, iklim, semangat dan budaya yang diamalkan oleh warga sekolah, di samping pengaruh pengetua untuk memacu kecemerlangan dan kejayaan sesebuah organisasi sekolah.
Artikel yang bertajuk Amalan Kepimpinan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia telah ditulis oleh Jamilah Ahmad dan Yusoff Boon dari Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor. Artikel ini telah diterbitkan di dalam Journal of Edupress, pada September , 2011 volume 1. Artikel ini mengupas tentang kepimpinan pengetua di Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan kaedah-kaedah yang digunakan dalam kepimpinannya yang menyumbang kepada kecemerlangan sekolah.

Ulasan Kajian
Kajian di dalam jurnal ini bertujuan untuk mengenal pasti kepimpinan pengetua atau guru besar di Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan kaedah-kaedah yang digunakan dalam kepimpinannya yang menyumbang kepada kecemerlangan sekolah.

Kajian ini memfokuskan kepada kepimpinan sekolah di Malaysia dan secara khususnya kepada pemimpin sekolah di sekitar Johor. Objektif kajian yang ingin diketahui ialah mengenal pasti ciri-ciri dan amalan pengetua di dua buah SBT d Johor, mengenal pasti kaedah pengetua SBT membentuk visi dan strategi kepada peningkatan sekolah, mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua SBT untuk membina hubungan dengan pihak dalaman dan luaran sekolah, mengetahui strategi yang digunakan oleh pengetua SBT dalam melaksanakan pembangunan profesional di sekolah, mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua SBT dalam menstrukturkan organisasi yang menyokong kepada peningkatan kecemerlangan sekolah , mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua SBT dalam mengurus program instruksional sekolah dan membentuk model kepimpinan SBT di Malaysia.
Kajian yang dijalankan berbentuk kualitatif yang melibatkan kajian kes dengan menggunakan soalan temu bual, pemerhatian, pemeriksaan dokumen-dokumen dan laporan di dua buah SBT. Dalam kajian ini, pemerhatian yang menyeluruh telah dijalankan ke atas seorang pengetua, seorang guru penolong kanan, 3 orang guru, seorang kakitangan sokongan,  dua orang pelajar, tiga orang ibu bapa yang merupakan AJK PIBG dan seorang pengerusi Persatuan Ibu Baba dan Guru (PIBG) bertujuan mendapatkan maklumat dari pelbagai perspektif dan menyumbang kepada dapatan tentang kepimpinan pengetua di sekolah yang dikaji.

Dapatan Kajian
Hasil kajian yang diperoleh adalah menepati kaedah kepimpinan yang dicadangkan oleh Leithwood et all (2007). Leithwood et all berpendapat bahawa sekolah yang berjaya dan berprestasi tinggi adalah sekolah yang menitikberatkan kepada orientasi proses dan orientasi pencapaian murid-murid serta pencapaian organisasi sekolah. Orientasi pencapaian murid bermaksud ialah penekanan kepada kejayaan pelajar-pelajar dan kemenjadiannya, manakala orientasi proses adalah kaedah-kaedah untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan sekolah dan pelajar seperti mempunyai visi yang jelas dan strategik, kepimpinan yang cemerlang, keadaan persekitaran yang positif, proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dan berkesan,  pembangunan profesional, penglibatan semua pihak untuk membuat keputusan dan wujud hubungan serta kerjasama yang sihat dan kukuh dari semua pihak sama ada pihak dalaman yang terdiri dari guru-guru dan kakitangan sokongan serta pihak luaran yang terdiri dari ibu bapa dan komuniti setempat.

Isu dalam Kajian
Kepimpinan yang berjaya di kalangan pemimpin sekolah adalah kepimpinan Transformasional. Leithwood et all 2003, 2009. Kepimpinan ini menegaskan kepada kepentingan menentukan arah dan matlamat, membangunkan manusia, menstruktur organisasi dan menguruskan program instruksional.  Menurut Sergiovanni (2001), kepimpinan Transformasi memfokuskan kepada memenuhi keperluan orang bawahan dan membantu mereka mencapai potensi diri yang lebih tinggi di mana konsep kepimpinan ini mementingkan “empowerment” berkarisma, pemimpin dan guru-guru mempunyai ikatan intrinksik. Bagi peringkat penambahbaikan sekolah, kepimpinan Transformasi menggalakkan pengurusan diri dengan menukar setiap penambahbaikan di sekolah sebagai satu rutin. Memenuhi keperluan sekolah, sedia berkhidmat, menjaga nilai, dan menghubungkan manusia dengan struktur idea sebagai panduan untuk melaksanakan tugas

Penutup
Kejayaan sesebuah sekolah yang berjaya dan berprestasi tinggi diperoleh dengan usah-usaha berterusan oleh semua pihak termasuk pentadbir, guru-guru, kakitangan sokongan, pelajar, para ibu bapa dan pihak komuniti. Faktor kepimpinan pengetua adalah salah satu faktor utama yang mendorong kepada pencapaian yang cemerlang sesebuah sekolah.

1 comment:

jaasinyagoda said...

Does Titanium have nickel in it?
Titanium. titanium nipple barbells Type: Compatible with tungsten titanium all Windows titanium uses gaming PCs; Available: Windows ford fusion titanium 7; Windows 8.0.0; ford fusion hybrid titanium Windows Phone 8.0.0. Availability: Available $10.00 · ‎In stock