Ulasan 1: Amalan Kepimpinan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia oleh Jamilah Ahmad dan Yusoff Boon, Fakulti Pendidikan, UTM, Johor
Pendahuluan
Sekolah Berprestasi Tinggi merupakan sekolah
yang mempunyai etos, watak, identiti yang tersendiri dan unik serta menyerlah
dari semua aspek pendidikan dan mampu berdaya saing di peringkat dunia. Kejayaan
sesebuah sekolah terletak kepada keberkesanan seluruh sistem, nilai,
kepercayaan, iklim, semangat dan budaya yang diamalkan oleh warga sekolah, di
samping pengaruh pengetua untuk memacu kecemerlangan dan kejayaan sesebuah
organisasi sekolah.
Artikel yang bertajuk Amalan Kepimpinan Sekolah
Berprestasi Tinggi (SBT) di Malaysia telah ditulis oleh Jamilah Ahmad dan
Yusoff Boon dari Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor.
Artikel ini telah diterbitkan di dalam Journal of Edupress, pada September ,
2011 volume 1. Artikel ini mengupas tentang kepimpinan pengetua di Sekolah
Berprestasi Tinggi (SBT) dan kaedah-kaedah yang digunakan dalam kepimpinannya
yang menyumbang kepada kecemerlangan sekolah.
Ulasan Kajian
Kajian di dalam jurnal ini bertujuan untuk mengenal
pasti kepimpinan pengetua atau guru besar di Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)
dan kaedah-kaedah yang digunakan dalam kepimpinannya yang menyumbang kepada
kecemerlangan sekolah.
Kajian ini memfokuskan kepada kepimpinan sekolah di Malaysia dan
secara khususnya kepada pemimpin sekolah di sekitar Johor. Objektif kajian yang
ingin diketahui ialah mengenal pasti ciri-ciri dan amalan pengetua di dua buah
SBT d Johor, mengenal pasti kaedah pengetua SBT membentuk visi dan strategi
kepada peningkatan sekolah, mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua
SBT untuk membina hubungan dengan pihak dalaman dan luaran sekolah, mengetahui
strategi yang digunakan oleh pengetua SBT dalam melaksanakan pembangunan
profesional di sekolah, mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua SBT
dalam menstrukturkan organisasi yang menyokong kepada peningkatan kecemerlangan
sekolah , mengenal pasti kaedah yang digunakan oleh pengetua SBT dalam mengurus
program instruksional sekolah dan membentuk model kepimpinan SBT di Malaysia.
Kajian yang dijalankan berbentuk kualitatif yang melibatkan kajian
kes dengan menggunakan soalan temu bual, pemerhatian, pemeriksaan
dokumen-dokumen dan laporan di dua buah SBT. Dalam kajian ini, pemerhatian yang
menyeluruh telah dijalankan ke atas seorang pengetua, seorang guru penolong
kanan, 3 orang guru, seorang kakitangan sokongan, dua orang pelajar, tiga orang ibu bapa yang
merupakan AJK PIBG dan seorang pengerusi Persatuan Ibu Baba dan Guru (PIBG)
bertujuan mendapatkan maklumat dari pelbagai perspektif dan menyumbang kepada
dapatan tentang kepimpinan pengetua di sekolah yang dikaji.
Dapatan Kajian
Hasil kajian yang diperoleh adalah menepati kaedah kepimpinan
yang dicadangkan oleh Leithwood et all (2007). Leithwood et all berpendapat
bahawa sekolah yang berjaya dan berprestasi tinggi adalah sekolah yang menitikberatkan
kepada orientasi proses dan orientasi pencapaian murid-murid serta pencapaian
organisasi sekolah. Orientasi pencapaian murid bermaksud ialah penekanan kepada
kejayaan pelajar-pelajar dan kemenjadiannya, manakala orientasi proses adalah kaedah-kaedah
untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan sekolah dan pelajar seperti mempunyai
visi yang jelas dan strategik, kepimpinan yang cemerlang, keadaan persekitaran
yang positif, proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dan
berkesan, pembangunan profesional,
penglibatan semua pihak untuk membuat keputusan dan wujud hubungan serta
kerjasama yang sihat dan kukuh dari semua pihak sama ada pihak dalaman yang
terdiri dari guru-guru dan kakitangan sokongan serta pihak luaran yang terdiri
dari ibu bapa dan komuniti setempat.
Isu dalam Kajian
Kepimpinan yang
berjaya di kalangan pemimpin sekolah adalah kepimpinan Transformasional.
Leithwood et all 2003, 2009. Kepimpinan ini menegaskan kepada kepentingan
menentukan arah dan matlamat, membangunkan manusia, menstruktur organisasi dan menguruskan
program instruksional. Menurut
Sergiovanni (2001), kepimpinan Transformasi memfokuskan kepada
memenuhi keperluan orang bawahan dan membantu mereka mencapai potensi diri yang
lebih tinggi di mana konsep kepimpinan ini mementingkan “empowerment”
berkarisma, pemimpin dan guru-guru mempunyai ikatan intrinksik. Bagi peringkat
penambahbaikan sekolah, kepimpinan Transformasi menggalakkan pengurusan diri dengan menukar setiap penambahbaikan di
sekolah sebagai satu rutin. Memenuhi keperluan sekolah, sedia berkhidmat,
menjaga nilai, dan menghubungkan manusia dengan struktur idea sebagai panduan
untuk melaksanakan tugas
Penutup
Kejayaan sesebuah sekolah yang berjaya dan
berprestasi tinggi diperoleh dengan usah-usaha berterusan oleh semua pihak
termasuk pentadbir, guru-guru, kakitangan sokongan, pelajar, para ibu bapa dan
pihak komuniti. Faktor kepimpinan pengetua adalah salah satu faktor utama yang
mendorong kepada pencapaian yang cemerlang sesebuah sekolah.
1 comment:
Does Titanium have nickel in it?
Titanium. titanium nipple barbells Type: Compatible with tungsten titanium all Windows titanium uses gaming PCs; Available: Windows ford fusion titanium 7; Windows 8.0.0; ford fusion hybrid titanium Windows Phone 8.0.0. Availability: Available $10.00 · In stock
Post a Comment