Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Wednesday, April 24, 2013

Konsep Penambahbaikan Sekolah


Konsep Penambahbaikan Sekolah 
by Dr. Zuraidah Binti Abdullah . - Sunday, 24 March 2013, 8:43 AM

"If you put a frog in water and slowly heat it, the frog will eventually let itself be boiled to death. We too, will not  survive if we dont respond to the radical way in which the world is changing" Charles Handy...

Pernyataan ini menunjukkan jika kita tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku yang sentiasa  menekan diri sendiri, kita akan  mati. Ini menggambarkan keadaan di sekolah yang perlu menangani kehendak masyarakat.
Soalannya apakah perubahan pada hari ini yang memerlukan warga sekolah berubah? Adakah sekolah anda memastikan perkara ini berlaku sekiranya anda seorang pemimpin sekolah?
dan Apakah yang anda faham dengan sekolah berkesan dan penambahbaikan sekolah?

______________________________________________

Penambahbaikan sekolah dilihat sebagai salah satu pendekatan dalam melakukan perubahan dalam pendidikan melalui pelaksanaan objektif jangka panjang. Ianya juga didefinisikan sebagai pendekatan menghadapi perubahan pendidikan yang dapat meningkatkan prestasi pelajar dalam dan menguatkan kapasiti sekolah dalam mengendalikan perubahan. (Abdul Ghani Abdullah, Kepimpinan dan penambahbaikan Sekolah)
Di dalam konteks MRSM, penambahbaikan sekolah adalah perkara yang perlu dilakukan secara berterusan. MRSM secara umumnya menerima pelajar-pelajar yang mempunyai kebolehan di dalam bidang akademik dan seterusnya pelajar-pelajar ini diberikan kemahiran generik seperti kemahiran berfikir, kemahiran amalan belajar, ICT, keusahahawan dan sebagainya. Ini merupakan antara usaha bagi melahirkan pelajar yang seimbang dari jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial mengikut Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 
 Salah satu penambahbahbaikan yang telah pun dilaksanakan di MRSM Tun Ghafar Baba diantaranya adalah memperkenalkan  pelajar- pelajar kepada penyelidikan ( R & DI). Program ini telah dilaksanakan pada tahun 2010 merupakan kesinambungan dari program SEM (School Enrichment Model) yang dijalankan di maktab pada setiap tahun. Program ini merupakan platform bagi pelajar untuk memperkembangkan lagi di mana projek-projek  sains (Kimia, Fizik, Biologi) , sains komputer dan rekacipta yang mempunyai potensi untuk diketengahkan dengan menggalakkan pelajar-pelajar membuat penyelidikan lanjut dengan bantuan universiti-universiti tempatan. Seterusnya, projek-projek ini di hantar untuk menyertai pertandingan di luar negara. Pihak maktab telah memberikan sokongan kepada jawataankuasa R & DI dengan menyediakan sebuah pusat R & DI sekolah dan membantu dari segi kewangan di dalam melaksanakan program ini. Hasilnya adalah amat menggalakkan di mana ramai kumpulan pelajar dari maktab ini telah memenangi pingat sama ada emas, perak atau gangsa pertandingan luar seperti I-SWEEP (Texas) , INEPO (Turki) dan INEPO Euroasia (Azerbaijan) , Infomatrix (Romania), ESI, dan lain-lain lagi. Apa yang penting bagi saya ialah bagaimana semua ini boleh memberikan pelajar-pelajar pengalaman untuk melakukan penyelidikan, di mana sepanjang proses yang berlaku ini sebenarnya merupakan satu proses pembelajaran bagi pelajar-pelajar yang tidak akan mereka jumpa di dalam bilik darjah. 
Penulis sebagai guru penasihat projek bersama pelajar MRSM TGB di pertandingan INEPO -EuroAsia 2011 di mana MRSM TGB berjaya mendapat 1 emas dan 1 perak. 

 Guru-guru juga perlu berubah, Pengajaran berbentuk konvensional tidak lagi releven di era sekarang berbanding 10 tahun yang lepas. Kemajuan teknologi menyebabkan penggunaan ICT di dalam bilik darjah semakin diterima oleh warga maktab di sekolah saya. Terbaru pihak pentadbiran telah pun melengkapkan projektor LCD pada semua makmal sains dan jawatankuasa ICT maktab juga sedang berusaha untuk meluaskan jaringan internet  tanpa wayar ke bangunan akademik bagi memberikan kemudahan kepada pelajar-pelajar dan guru menggunakan ICT di dalam mempelbagaikan teknik dan strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah dan di makmal. Guru boleh menunjukkan pelbagai contoh bahan pengajaran yang boleh didapati dari internet terus ke dalam bilik darjah.  Pengajaran guru perlu berpusatkan kepada pelajar di mana pelajar diberikan aktiviti-aktiviti yang melibatkan aras tinggi seperti aplikasi, analisis dan sintesis agar mereka belajar bagaimana untuk belajar. Pelajar perlu diberikan kepercayaan yang mereka mampu melakukannya.

Di MRSM Tun Ghafar Baba, saya dapati walaupun sebahagian besar guru-guru merupakan guru senior, namun mereka tetap berupaya untuk menangani perubahan yang berlaku malah sanggup untuk belajar bagi menerima perubahan terutama belajar menggunakan peralatan ICT. Pada awal penggunaan peralatan ICT ini beberapa tahun lepas, walaupun masih tidak mahir, guru-guru masih lagi cuba mengunakannya di dalam P & P bagi memberikan variasi di dalam pengajaran dan apabila ini diimplentasikan di dalam kelas, pelajar menjadi kagum kerana guru boleh menggunakan peralatan ICT malah pelajar-pelajar ini merasa bangga apabila dapat membantu guru-guru untuk menggunakan peralatan -peralatan ICT ini.

Kesimpulannya, perubahan sentiasa berlaku dan sebagai guru kita perlu mengikuti arus perubahan bagi memastikan kerjaya guru tetap releven. Perubahan kecil yang dilakukan sebenarnya memberikan impak yang besar kepada keberkesanan sekolah.




No comments: