Iklim sekolah ialah sifat dan
suasana yang ada di sekolah dengan membezakannya dengan sekolah yang lain.
Sifat dan suasana yang ada di sekolah
adalah hasil interaksi antara guru dan pelajar serta masyarakat yang
terdapat di sekolah itu secara keseluruhannya. Iklim dan budaya sekolah sekolah
merujuk kepada sejumlah nilai, budaya, amalan-amalan yang di lakukan di dalam
organisasi sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses
pembentukan tingkah laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Kaedah
pembelajaran dan pengajaran, keterbukaan dan bentuk hubungan yang wujud antara
pentadbir, guru, ibu bapa dan pelajar menyumbang kepada iklim sekolah yang
berkesan. Secara mudahnya, iklim sekolah merujuk kepada kesan persekitaran
sekolah ke atas pelajar manakala budaya sekolah merujuk kepada cara dan gaya
guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan.
 |
Guru dan staf bersama-sama di dalam aktiviti maktab yang dijalankan tanpa mengira kedudukan |
 |
Barisan guru-guru MRSM Tun Ghafar Baba yang komited |
 |
Pelajar-pelajar yang di didik sahsiahnya |
Bagi membentuk iklim sekolah yang
berkesan, antara ciri-ciri yang perlu
ada pada sesebuah sekolah di antaranya ialah kawasan sesebuah sekolah perlulah
cantik, selamat dan cukup untuk ruang belajar. Pelajar boleh menggunakan dengan
maksimum kemudahan sekolah. Gaya kepimpinan pengetua juga menyumbang kepada
iklim sekolah dengan mengamalkan komunikasi terbuka bersama guru dan pelajar.
Guru pula mempunyai komitmen yang tinggi dalam menyampaikan pengajaran dan
pembelajaran di mana kawalan pelajar adalah tinggi. Sikap pelajar yang positif
apabila sikap dan sahsiah mereka di jaga dan di didik dengan norma-norma yang
baik seperti memberi salam kepada orang yang lebih tua serta tidak membuang
sampah merata-rata tempat. Selain itu
wujud semangat kekitaan di kalangan guru-guru dan pelajar yang menerima sekolah
sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia. Apabila terdapat masalah,
pentadbir dan guru sama-sama menyelesaikan masalah dan tidak menuding jari
kepada satu sama lain. Para guru bersifat profesional dan komited dalam tugas
harian mereka. Guru-guru memahami bahawa tugas utama di sekolah adalah
berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.
Kesemua ciri-ciri ini boleh mewujudkan iklim sekolah yang berkesan.
No comments:
Post a Comment