Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Wednesday, April 24, 2013

Iklim sekolah berkesan pemangkin kecemerlangan


Iklim sekolah ialah sifat dan suasana yang ada di sekolah dengan membezakannya dengan sekolah yang lain. Sifat dan suasana yang ada di sekolah  adalah hasil interaksi antara guru dan pelajar serta masyarakat yang terdapat di sekolah itu secara keseluruhannya. Iklim dan budaya sekolah sekolah merujuk kepada sejumlah nilai, budaya, amalan-amalan yang di lakukan di dalam organisasi sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukan tingkah laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Kaedah pembelajaran dan pengajaran, keterbukaan dan bentuk hubungan yang wujud antara pentadbir, guru, ibu bapa dan pelajar menyumbang kepada iklim sekolah yang berkesan. Secara mudahnya, iklim sekolah merujuk kepada kesan persekitaran sekolah ke atas pelajar manakala budaya sekolah merujuk kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan.
Guru dan staf bersama-sama di dalam aktiviti maktab yang dijalankan tanpa mengira kedudukan

Barisan guru-guru MRSM Tun Ghafar Baba yang komited 
Pelajar-pelajar yang di didik sahsiahnya

 Bagi membentuk iklim sekolah yang berkesan,  antara ciri-ciri yang perlu ada pada sesebuah sekolah di antaranya ialah kawasan sesebuah sekolah perlulah cantik, selamat dan cukup untuk ruang belajar. Pelajar boleh menggunakan dengan maksimum kemudahan sekolah. Gaya kepimpinan pengetua juga menyumbang kepada iklim sekolah dengan mengamalkan komunikasi terbuka bersama guru dan pelajar. Guru pula mempunyai komitmen yang tinggi dalam menyampaikan pengajaran dan pembelajaran di mana kawalan pelajar adalah tinggi. Sikap pelajar yang positif apabila sikap dan sahsiah mereka di jaga dan di didik dengan norma-norma yang baik seperti memberi salam kepada orang yang lebih tua serta tidak membuang sampah merata-rata tempat.  Selain itu wujud semangat kekitaan di kalangan guru-guru dan pelajar yang menerima sekolah sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia. Apabila terdapat masalah, pentadbir dan guru sama-sama menyelesaikan masalah dan tidak menuding jari kepada satu sama lain. Para guru bersifat profesional dan komited dalam tugas harian mereka. Guru-guru memahami bahawa tugas utama di sekolah adalah berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.  Kesemua ciri-ciri ini boleh mewujudkan iklim sekolah yang berkesan.

No comments: