Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Monday, April 1, 2013

Pembentukan Kerangka Teori Sekolah Cemerlang

Artikel ini ditulis oleh Dr Shahril@Charil Hj Marzuki di dalam Jurnal Masalah Pendidikan Universiti Malaya Jilid 27.

Artikel ini meneroka pembentukan kerangka teori bagi keberkesanan dan kepimpinan sesebuah sekolah berkesan. Sesebuah sekolah dianggap berkesan dengan empat  faktor iaitu kesesuaian pengetua, kesediaan guru, kesediaan pelajar dan kemudahan infrastruktur yang lengkap. Sekolah yang tidak berkesan adalah sekolah di mana pengetua mereka tidak sesuai, guru-guru yang kurang persediaan untuk mengajar, pelajar yang tidak bersedia untuk belajar dan infrastruktur sekolah tidak mencukupi, manakala di sekolah-sekolah yang paling berkesan, perkara yang sebaliknya berlaku. Artikel ini memberikan cadangan untuk mengubah sekolah tidak berkesan menjadi sekolah yang berkesan.

Berikut merupakan sebahagian isi artikel beliau berkaitan definisi sekolah cemerlang dan definsi yang sangat menarik dari Stoll and Fink  dan rakan-rakan mengikut kuadran berkaitan sekolah berkesan.

Mengikut Hussein Mahmood (1993) sekolah cemerlang bukanlah sekolah yang established atau sekolah primer tetapi sekoLah yang dapat menghasilkan pencapaian akademik yang tinggi, kurang menghadapi masalah disiplin dan mendapat kepercayaan di kalangan masyarakat dan guru-guru merasa puas hati bekerja.

Brookover dan Lezotte (1979) dan Teddlie et al., (1985, 1989) mengatakan bahawa sekolah berkesan ialah sekolah yang dapat meningkatkan pencapaian akademik pelajar dari golongan keluarga yang SES rendah.

Manakala Edmonds (1979a) mendefinisikan sekolah cemerlang sebagai:
... bring the children of the poor to those minimal masteries of basic school skills that now
describe minimally successful pupil performance for the children of the middle class. Mortimore (1991) pula mendefinisikan sekolah cemerlang sebagai: ... as one in which students progress further than might be expected from consideration of its intake. An effective school thus adds extra value to its students' outcomes in comparison with
other schools serving similar intakes.
Abdul Shukor Abdullah (1991) mengatakan sekolah cemerlang adalah sekolah yang mencapai tahap terbaik, bermutu dan terunggul dalam semua bidang berkaitan dengan akademik, sahsiah, pengurusan, perhubungan, infrastruktur dan kepemimpinan.

Mengikut Stoll dan Fink (1996), Rosenholtz (1985) dan Hopkins et a1, (1994) melabelkan sekolah berkesan sebagai sekolah bergerak (moving) dan sekolah cruising manakala sekolah kurang berkesan disifatkan sebagai sekolah strolling, dan sekolah tidak berkesan sebagai sekolah merangkak (struggling) dan sekolah tenggelam (sinking).

Ini dapat digambarkan pada Rajah 1.

Rajah 1. Jenis-jenis sekolah: Sekolah cemerlang, sekolah kurang cemerlang dan sekolah
tidak cemerlang. Sumber: Stoll dan Fink (1996\ dan Hopkins (1999).

Mengapa sekolah boleh bergerak sebagai sekolah cemerlang, sekolah kurang cemerlang, atau sekolah tidak cemerlang? Ini disebabkan oleh perubahan dari segi kcpimpinan sekolah, guru, pelajar, taraf sosioekonomi ibu bapa pelajar dan lain lagi. Jika terdapat perubahan, sekolah akan bergerak seperti tertera dalam Rajah 1.

Jenis-jenis Sekolah: Sekolah Cemerlang, Kurang Cemerlang dan Tidak Cemerlang
a)  Sekolah Tenggelam (Sinking)
Sekolah-sekolah seperti ini bukan sahaja tidak cemerlang tetapi merosot kerana stafnya tidak kisah dan tidak tabu cara meningkatkan prestasi. Selalunya sekolah-sekolah ini berada dalamkawasan yang status sosioekonominya rendah, ibu bapanya tidak kisah dan guru-guru sering menyalahkan pelajar yang tidak memberangsangkan sebagai penyebab punca kegagalan mereka. Sekolah-sekolah ini memerlukan perubahan budaya yang drastik dan kepimpinan pengetua/guru besar yang mantap, berani membuat perubahan, kreatif dan bijak serta pelbagai bantuan perlu diberikan untuk menyelamatkan sekolah daripada tcrus tenggelam.

b)Sekolah Merangkak (Struggling)
Sekolah-sekolah ini adalah sekolah yang kurang cemerlang dan semua pihak menyedari hakikat ini dan berusaha sedaya upaya untuk membaiki keadaan. Mereka akan berjaya jika dibantu oleh semua pihak kerana mereka sedar akan kelemahan mereka dan memang menginginkan bantuan. Sekolah-sekolah di kawasan-kawasan yang kurang beruntung seperti di luar bandar dan dipinggir bandar yang berusaha untuk meningkat pencapaian akademik adalah dalam kategori ini. Sekolah-sekolah ini mengamalkan budaya bekerjasama dan mencari rakan kongsi (ibu bapa, komuniti dan sebagainya) untuk mcnolong mereka. Sekolah sebegini memerlukan perubahan transformatif untuk meningkat.

c)Sekolah Berkembang dengan Sederhana (Strolling)
Sekolah-sekolah ini hanya sederhana dari segi pencapaian akademik. Sekolah seperti ini cuba bergerak ke arah keberkesanan tetapi tidak cukup untuk menghadapi kadar perubahan yang pesat. Sekolah tersebut memerlukan ciri-ciri seperti pcngetua/guru besar baru dan dinamik, bantuan semua pihak termasuk pegawai dan labatan Pedidikan Negeri, dan Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) dan sebagainya. Sekolah ini mempunyai warga yang bersikap 'tidak kisah ", "apa nak buat", "entahlah" dan terdapat sebahagian guru telah mengalami burn out. Sekolah sedemikian terdapat di kebanyakan tempat.

d) Sekolah Mengekalkan Prestasi (Cruising)
Sekolah jenis ini dilihat sebagai cemerlang oleh semua pihak. Pelajar mereka memanglah sedia berkebolehan dan mencapai kejayaan walaupun kualiti pengajaran tidak berapa baik. Sekolah seperti ini hanya mengekalkan prestasi tetapi kurang berusaha meningkatkan dan menyediakan pelajar mereka menghadapi dunia yang sentiasa berubah dan mencabar. Sekolah- sekolah menengah berasrama penuh dan sekolah-sekolah elit yang tidak berusaha menyerlahkan potensi pelajar mereka sepenuhnya mengamalkan budaya cruising.

e)Sekolah Bergerak (Moving)
Sekolah bergerak ialah sekolah cemerlang kerana berjaya meningkatkan pencapaian murid mereka jauh melebihi jangkaan dan warganya terutamanya pengetua/guru besar dan guru-guru sentiasa bergerak untuk meningkatkan kejayaan sekolah. Biasanya sekolah seperti ini bergerak juga dari aspek lain seperti kokurikulum yang menyumbang kepada perkembangan pelajar. Contohnya sekolah-sekolah yang mendapat anugerah sekolah harapan negara merupakan sekolah efektif dan sentiasa bergerak.

*Nota Kaki
Di dalam kuliah terakhir YXGA 6112, banyak persoalan yang ditimbulkan berkaitan dengan sekolah berkesan. Jadi untuk melihat di mana kedudukan MRSM kita berada, bolehlah melihat kepada rajah 1 di atas. Dan saya berpendapat sepatutnya seluruh MRSM, perlu  berada di tahap Sekolah Bergerak (Moving) selain di Sekolah Mengekalkan Prestasi (Crusing). Dan untuk MRSM TGB, saya merasakan kami telah berada di sekolah bergerak kerana bukan sekadar pencapaian akademik yang kami tekankan, sebaliknya dari segi ko-kurikulum pelajar, kerohanian dan sahsiah pelajar juga digilap agar dapat melahirkan modal insan yang holistik dan seimbang dari semua segi. 

Bagi mendapatkan pemahaman yang jelas, seharusnya baca keseluruhan artikel ini.

* Untuk membaca keseluruhan artikel, bolehlah download pada url di bawah ini.
http://myais.fsktm.um.edu.my/5084/1/2.pdf

No comments: