Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Thursday, March 14, 2013

Apa yang perlu kita belajar dari Finland


Sistem pendidikan yang terbaik dikatakan berada di Finland. Secara tiba-tiba nama Finland melonjak dan menjadi sebutan. Semua negara termasuk Malaysia juga ingin mengetahui rahsia bagaimana Finland dari sebuah negara yang tidak dikenali menjadi satu negara yang disebut di persada dunia pendidikan. Bagaimanakah ia berlaku? Apa yang boleh kita belajar untuk memartabatkan pendidikan di Malaysia.

Dari artikel“Finish Lesson” oleh Pasi Sahlberg yang merupakan Director General CIMO (Ministry of Education)Helsinki, saya dapati Finland telah melakukan transformasi pendidikan pada seawal tahun 1990an. Beberapa faktor yang membolehkan perkara itu berlaku, di antaranya ialah memartabatkan profesion perguruan. Di sana, calon-calon guru walaupun untuk sekolah rendah, dipilih dari pelajar yang terbaik di negaranya, dan semua guru-gurunya mempunyai sekurang-kurang sarjana pendidikan serta kerjaya perguruan merupakan kerjaya yang dihormati. Guru-guru bagi setiap peringkat bermula tadika, prasekolah, sekolah rendah, dan sekolah tinggi mempunyai kelayakan akademik yang berbeza. Guru-guru sekolah menengah di Finland merupakan guru-guru yang mengambil kursus perguruan di universiti kerana telah mempunyai kecenderungan untuk menjadi guru.

Selain itu, di dalam artikel itu, beliau menyatakan “Less is More”. Guru-guru di Finland mengajar kurang masa setahun di dalam kelas berbanding guru-guru dari negara luar, pelajar-pelajar di Finland belajar kurang masa berbanding negara luar lain dan yang paling penting, kurang ujian dan peperiksaan tetapi belajar lebih. Pembelajaran pula bersifat holistik (menyeluruh),  ada “personalization” di mana setiap pelajar dilayan berbeza mengikut keperluan mereka dan bukannya “standardisation, pembelajaran itu bersifat kolaborasi dan bukannya persaingan. Selain itu pembelajaran adalah ekuiti untuk semua pelajar, dan bukannya pilihan. Antara faktor lain ialah, Finland telah menerapkan dan menyuburkan budaya “Trust” iaitu kepercayaan. Perlu ada kepercayaan “Trust” antara pihak berkuasa pendidikan dengan sekolah, kepercayaan dari guru dengan pelajar-pelajarnya dan bukannya bertujuan untuk mengawal serta keperluan kepercayaan pentadbir kepada guru-guru yang mengajar di kelas. Guru-guru mempercayai satu sama lain dan masyarakat serta stake holder tidak mempersoalkan cara pengetua mengurus dan mentadbir sekolah. Bagaimanapun beliau juga menambah ada banyak lagi faktor kejayaan pendidikan di Finland yang masih lagi belum diketahui.

Pendidikan di Malaysia pula masih lagi mementingkan pencapaian yang dicapai pada peperiksaan akhir. Peperiksaan yang dilakukan seperti ujian bulanan dan peperiksaan akhir tahun digunakan untuk mengukur keupayaan dan kefahaman pelajar. Guru-guru bertungkus-lumus menghabiskan silibus dengan cepat dan teknik P &P yang digunakan lebih bertumpu kepada “chalk and talk”.  Ini semua bagi  memastikan guru ada banyak masa untuk membuat persiapan kepada pelajar-pelajar untuk menghadapi peperiksaan akhir seperti latih tubi dan sebagainya.

Saya berpendapat, sistem pendidikan kita juga sedang mengalami transformasi. Kementerian pendidikan melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) telah menggariskan strategi pelaksanaan, pelan tindakan dan indikator pencapaian bagi membangunkan modal insan antaranya melalui Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK).  Antara fokus SPPK adalah memantapkan sistem pentaksiran dan penilaian supaya lebih holistik, mengkaji semula sistem pentaksiran dan penilaian untuk menjadikan persekolahan tidak terlalu berorientasikan peperiksaan dan memantapkan kualiti sistem pentaksiran dan penilaian. Kesemua fokus ini telah mula dilaksanakan mulai tahun 2008 dan guru sebagai pelaksana perlu berani untuk berubah  dan peka terhadap perkembangan dan keperluan dalam sistem pendidikan serta berusaha meningkatkan diri dengan pengetahuan dari segi isi kandungan dan pedagogi, menambah kemahiran baru seperti ICT serta mengubah sikap bagi memastikan pelajar yang menjadi anak didik kita menjadi pelajar yang cemerlang secara menyeluruh.

No comments: