Inspiring Quotes, Inspiration Quotes, Inspiring Sayings

Friday, March 15, 2013

Pentaksiran Berasaskan Sekolah


Sistem peperiksaan umum di Malaysia pada masa kini lebih berorientasikan kepada peperiksaan semata-mata di mana pencapaian pelajar diukur berdasarkan jumlah A yang di dapati di dalam peperiksaan akhir yang mengambil masa dua jam di dalam dewan peperiksaan. Terdapat kekurangan pada sistem peperiksaan ini kerana ia tidak secara tepat mengukur pencapaian pelajar sepanjang tempoh pembelajaran di sekolah. Misalnya seorang pelajar yang cemerlang dan sentiasa mendapat markah dan keputusan yang baik di dalam ujian dan peperiksaan yang dijalankan di sekolah bagaimanapun mendapat keputusan kurang memuaskan kerana merasa gementar semasa menduduki peperiksaan SPM.

Justeru itu, Kementerian Pendidikan Malaysia telah merangka dan pada tahun 2011 telah melaksanakan sistem penilaian yang baru sesuai dengan transformasi pendidikan yang mana antara inti patinya mengurangkan peperiksaan pusat, memartabatkan guru dan sekolah, memberi penekanan kepada aspek intelektual yang seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan sosial. Pelaksanaan sistem pentaksiran baru lebih menyeluruh kerana ia menguji dari aspek kognitif, afektif dan psikomotor.

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) menggunakan pendekatan pentaksiran rujukan standard di mana pentaksiran ini akan melihat perkembangan murid, prestasi murid dilaporkan berdasarkan pada bukti (evidence) murid dan bukti(evidence) bahan. Bagaimanapun timbul persoalan kepada guru-guru bagaimana untuk  melaksanakan Penilaian Berasaskan Sekolah ini sebagaimana dikehendaki oleh pihak Kementerian Pendidikan. Oleh sebab itu, sebagai pengetua/guru besar di sekolah perlu faham cara pentaksiran dilakukan untuk disebarkan kepada semua guru-guru di sekolah kerana sebelum pelaksanaan ini dilakukan, guru-guru besar telah dipanggil berkursus dan diberi taklimat cara pelaksanaan yang perlu dilakukan di sekolah.


Sistem penilaian ini direka bagi mengukur kebolehan pelajar secara holistik menilai aspek kognitif, afektif dan psikomotor selaras dengan Falsafah Pendidikan Malaysia bagi menggantikan format penilaian yang berorientasikan peperiksaan semata-mata yang mana bersifat sumatif dan tidak menggambarkan secara keseluruhan kebolehan seseorang pelajar itu.  Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan sebahagian dari lima komponen utama dalam pelaksanaan Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan menjelang tahun 2011.

Selain Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PSB) yang termasuk di dalam komponen pentaksiran pusat, terdapat komponen-komponen lain yang seperti Pentaksiran Sekolah, Peperiksaan Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum serta Pentaksiran Psikometrik. Secara kesimpulannya boleh dikatakan penilaian berasaskan sekolah yang telah dilaksanakan ini diharap dapat membentuk modal insan yang seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi, kognitif dan sosial.
 * Di ambil dari http://pbssppjpnpp.blogspot.com/. 

Di dalam konteks MRSM pula, PBS ini merupakan sesuatu yang baru kerana hanya MRSM yang mempunyai tingkatan 1 sahaja yang telah melaksanakan PBS ini. Bagi maktab saya pula, yang hanya mempunyai pelajar tingkatan 4 dan 5 , tidak dapat menghayati apakah itu PBS sebenarnya dan kebanyakan guru-guru di maktab saya masih lagi di dalam peringkat hanya mengetahui secara umum sahaja. Mungkin apabila kami menerima pelajar tingkatan 4 pada tahun 2016, kami akan merasa dan mengalami apa yang dinamakan PBS itu. Ketika itu, adakah kami akan bersedia? Masa yang akan menentukan...bagaimanapun guru-guru yang berkesan adalah bersifat fleksibel dan mampu menangani apa sahaja perubahan yang mendatang



No comments: